DOLAR 32,3465 -0.04%
EURO 34,9100 0.33%
ALTIN 2.394,15-0,09
BITCOIN %
İstanbul
17°

HAFİF YAĞMUR

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
17 okunma

Cesur ve yenilikçi Hamit Görele

ABONE OL
19 Nisan 2024 00:09
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Uzun yıllar resim öğretmenliği yapan ve sergilere katılan sanatçı pek çok sanat akımını deneyimleyerek kendi üslubunu yaratmıştı. 1 Nisan 2024 tarihine kadar açık olan İş Sanat Kibele Sanat Galerisi’ndeki sergi, sanatçının yeni üslup arayışlarının bir panoraması. 1933 yılında Yunus Nadi, yeni rejimin genç sanatçısı Hamit Görele için şu sözleri sarf eder; “(…) Biz Hamit Necdet’te bahçemizi süsleyecek yeni gülün kıymetli çiçekler vadeden goncalarını gördük: Yeni bir nevi, yeni bir çeşni, yeni bir açılış, yeni renkler ve yeni şekiller vadeden yepyeni bir gül” [1]. ‘30’lu yılların başında Galatasaray Lisesi’nde Paris’teki deneyimlerini de içeren eserlerini sergileyen Görele, dönemi içerisinde yeni bir sanat dili oluşturan genç isimlerin başında yer alıyordu. Kendi ifadesiyle davası da buydu: “sanata getirilebilecek yeni tat” [2]. Bir anlamda klasikleşmeye meydan okuma. ‘Milli sanat’ın yaratımında sanatçılara büyük görev düştüğü böyle günlerde Görele, belli temaların işlendiği resimlerdense doğayı yorumlayarak resmetme yolundaydı. İş Bankası Kibele Sanat Galerisi’nde gördüğümüz bu eserleri, Görele’nin yeni sanat arayışının çabaları olarak okumak gerekiyor; bu açısından sergi oldukça mühim.

İzlenimci etki

Hamit Görele’nin kızı Tonya Görele tarafından muhafaza edilerek günümüze taşınan eserleri, sanatçının ‘gördüğünü’ kendi sanat anlayışına göre renk ve geometrik yorumlamalarla anlatma gayesinin izlerini taşıyor. Tonya Görele babasının Paris’e eğitim için gönderildiği dönemde ‘izlenimci’ akımdan da etkilendiğini belirtiyor. Sergide yer alan ‘ada görünümleri’ Görele’nin fırçasındaki izlenimci etkiyi bize hissettiriyor*. Bununla birlikte hocaları İbrahim Çallı ve Hikmet Onat’ın etkilerini de göz ardı etmemek gerekiyor. Sergide ayrıca yer alan ‘nü’ler ise sanatçının güçlü desen yeteneğinden örnekler oluşturuyor.

Sergiyi gezerken Hamit Görele’nin portrelerinin ne kadar çeşitli olduğunu görüyoruz.  Bu portreler figüratiften geometrik düzeneğe geçer ama bu keskin bir geçiş değildir. Öyle ya, Görele her daim yenilik peşindedir. Görele’nin “Otoportresi” ve babası “Mehmet Remzi Bey’in Portresi” sanatçının ilk döneminin ürünleridir. ‘50 sonrası resimlerinde ise renk ve geometriye dayalı ‘düzenlemeler’ ve ‘kübik portreler’e rastlıyoruz. Sergi boyunca farklı denemelere giden sanatçının yeniliğe her daim açık olduğunu izleyebiliyoruz.

Sanatçının yurtiçi gezi deneyimlerinden örnekler oluşturan “Çankırı’da Gelin”, “Çankırı’da Düğün”, “Sivaslı Gelin” sadece peyzaj odaklı olmaması ve Anadolu’daki düğün kültürü üzerinde durması açısından önemli. Sanatçının ‘milli’ gayeler taşıyan Anadolu gezileri için düşüncesi ise: ‘Köy kalkınmasında boyaya büyük bir hisse düştüğü’ [3] yönünde. Emre Zeytinoğlu, Görele’nin sanat yaşamına değindiği sergi kataloğunda, sanatçının Anadolu’yu renksiz bulma sebebini ‘çoktandır süregelen geleneğin bir sonucu’ [4] olarak yorumladığını belirtiyor. Sanatçının bu düşüncesinde dönemin ideolojik söylemindeki etkilerin de olduğu ileri sürülebilir.

Paris’ten Kurtuluş’a

Sergiyi gezerken sadece Paris manzaraları değil, Görele’nin ‘küçük çocuğu kucağında, paketleri elinde, yetişmek için Kurtuluş tramvayına doğru koşarken’ [5] tahayyül edebileceğiniz, uzun yıllar yaşamış olduğu Kurtuluş semtini resmettiğini görebilirsiniz. Kurtuluş semti resimleri, sanatçının sıklıkla yaptığı ve kızının da doğup büyüdüğü, pek çok anı edindiği bir yer olarak önemli. Bunun yanında Ayasofya, Heybeliada, Sarayburnu gibi İstanbul’un nadide köşelerini de tuvaline nakşetmiş*.

Bu sergi bize Akademi’de eğitim almış ancak uzun yıllar öğretmenlik yapmış, kişisel bir resim dili oluşturabilme peşinde olan Hamit Görele’nin sanatı hakkında kapsamlı bilgi veriyor. Geometriyi sanatının temeline yerleştirmiş, bunun yanında ‘yeni’ olana her daim kapılarını açmış olan Hamit

İş Sanat Kibele Sanat Galerisi, https://issanat.com.tr

[1] Yunus Nadi, Fikirde ve San’atta Inkılâpçı Hamleler İstiyoruz, Cumhuriyet Gazetesi, 28 Temmuz 1933, s.1.

[2] Sanat Anlayışım Retrospektifi, 12-29 Haziran 1967.

[3] Emre Zeytinoğlu, “Hamit Görele Retrospektif” Sergi Kataloğu, 2024, Sayfa 28.

[4] A.g.e, Sayfa 28.

[5] Hikmet Feridun Es, Hamit Görele Resim Sergisi Davetiyesi, 27 Kasım – 15 Aralık 1990.

* Hamit Görele’nin kızı Tonya Görele ile 7 Şubat 2024 tarihinde yapılan röportajdan yararlanılmıştır. MS

İlandır

 

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP
deneme bonusudedektifdeneme bonusu veren sitelerfixbetfixbetantalya escortmatadorbethukuk forumDijital Pazarlama Ajansıescort gaziantepescort gaziantephaberankara laptop alım satımistanbul evden eve nakliyatdonanımescort bayanwebmaster forum